כך תגנו על ילדיכם מפני נזקי השמש

מחקרים מוכיחים כי נזקי שמש מופיעים כבר בגיל מוקדם, לכן חשוב להגביר את פעילות ההסברה, בעיקר בקרב קבוצות הנמצאות בסיכון מוגבר לחלות במלנומה.

במחקר שנערך באוניברסיטת קולורדו בדנוור, ארצות הברית, נבדק את עורם של 585 ילדים בני 12 בצילום אולטרה סגול (UV), המאפשר לצפות ברזולוציה גבוהה בנזקי עור. בממצאים נראו נזקי שמש משמעותיים, מצטברים שעלולים להיות בלתי הפיכים. הממצאים המדוברים נמצאו בקרב ילדים בעלי נמשים רבים ובעלי מספר גדול של שומות, ילדים אדומי שיער (ג'ינג'ים), בעלי עור בהיר וילדים בעלי עיניים כחולות. תוצאות דומות נתקבלו בשתי הטכניקות. (לא מצוין בשום מקום מה היתה הטכניקה השניה).


החוקרים ציינו כי הממצאים מראים בצורה ויזואלית וברורה שנזקי שמש מופיעים כבר בגיל מוקדם, ולכן יש צורך בהגברת פעילויות ההסברה בקרב ילדים המשתייכים לקבוצות הנמצאות בסיכון מוגבר לחלות במלנומה. תוצאות המחקר מאפשרות לרופאי עור להשתמש בכלים שפותחו במסגרתו, כדי להעריך את נזקי השמש בקרב ילדים.


האם אתם או ילדכם בקבוצה סיכון?


כאמור, לא רק בעלי עור בהיר שומות או נמשים נמצאים בקבוצת סיכון, אלא גם בעלי שיער בהיר או אדמוני או נושאי עיניים כחולות. עוד בקבוצת הסיכון המוגבר נמצאים:


• תינוקות, ילדים וקשישים.
• אנשים שנמצאים זמן ממושך בשמש עקב עיסוקם או תחביבם.
• צוללנים, גולשים ושחיינים הנחשפים לשמש כשעורם רטוב וקולט עוצמת קרינה גבוהה המוחזרת מהמים.
• אנשים בעלי קרבת משפחה לכאלה שחלו בסרטן העור.
• אנשים הנוטלים תרופות המגבירות את רגישות העור לקרינת השמש.
• מושתלי איברים המקבלים באופן קבוע טיפול בתכשירים המדכאים את מערכת החיסון.


זהירות, קרינה!


האגודה למלחמה בסרטן פרסמה רשימת המלצות תחת הכותרת "חכם בשמש":


• ח- חפשו צל. יש להשתדל לשהות בצל, אך זכרו כי גם בחוף הים או בשפת הבריכה קיימת קרינה חוזרת מהמים והחול.
• כ- כובע. מומלץ לחבוש כובע רחב שוליים, שיגן מקרני השמש על הפנים, העיניים, הצוואר וגם העורף.
• מ- משקפי שמש. מומלץ להרכיב משקפי שמש המסננים את מעבר הקרניים העל- סגולות ועומדות בתקן UV.

• ב- ביגוד מתאים. מומלץ לכסות הגוף בביגוד ככל שניתן (חולצה עם שרוול ארוך ומכנסיים). בדים באריגה צפופה, כמו כותנה, מספקים את מירב ההגנה מפני קרני השמש
• ש- שעות בטוחות. יש להימנע עד כמה שאפשר מחשיפה לשמש בין השעות 10:00–16:00, בהן עוצמת הקרינה היא מרבית.
• מ- מסנן קרינה. כחצי שעה לפני היציאה לשמש מומלץ להימרח במסנן קרינה עם מקדם הגנה של 30 ומעלה, המספק הגנה מקסימאלית מפני קרני השמש. את מסנן הקרינה יש למרוח בשכבה אחת ולאחר שנספגה למרוח שוב שכבה נוספת. כדי לא לדלג על אזורים מסוימים, מומלץ למרוח שתי שכבות.
• ש- שתייה מרובה. כדי למנוע את התייבשות הגוף כתוצאה מהזעה ואיבוד נוזלים, יש להרבות בשתייה.

 

 

הנחיות נוספות:
חשוב לוודא שהילדים לא יסירו את החולצה בזמן שהותם בחוץ ובמים (בעת שהותם במים, מומלץ שילבשו בגד גוף, רצוי בגד ים מיוחד עם שרוול, או חולצת כותנה באריגה צפופה, הדוקה לגוף). חשוב להנחיל לילדים ולנוער את כללי ההגנה מהשמש על מנת שיוכלו להתגונן גם כשהם אינם בחסות ההורים, למשל, בזמן שהותם בפעוטון, בגן הילדים, בביה"ס, בקייטנה, בתנועות נוער, בפעילות ספורטיבית ועוד.


בכל פעם כשאתם יוצאים החוצה עם הילדים, הקפידו על נקיטת אמצעי הזהירות הקפדה יתרה.