תזונה נכונה כרפואה מונעת

תזונה נכונה כחלק מאורח חיים בריא, מסייעת למנוע התפתחות של מחלות שונות וחוסכת את עגמת הנפש שבהתמודדות עם מחלה.

תזונה נכונה היא בעלת חשיבות עצומה במניעת מחלות, בעיקר מחלות כרוניות כמו סוכרת, יתר לחץ דם והשמנה, שהפכו למגיפה בעולם המערבי. תזונה נכונה היא חלק בלתי נפרד מאורח חיים בריא. אולם, למרות שהמינוח תזונה נכונה נשמע כמו גזר דין מוות לאוכל טעים ולנהנתנות קולינרית, משטר תזונתי נכון אינו אומר שעלינו להפסיק להינות מאוכל. אנחנו רק צריכים להקפיד על כמה כללי זהב, שאם נשמור עליהם, נוכל להיות בריאים יותר וגם ליהנות מהחיים.


כללים לתזונה נכונה:
• הימנעו ממזונות משומרים, מעושנים או כבושים - מחקרים מראים קשר בין תזונה עתירה במזונות אלו לבין התפתחות מחלות סרטניות, ובעיקר סרטן הוושט וסרטן הקיבה. במדינות כמו יפן וסין, בהן מרבים לאכול ירקות כבושים ובאיסלנד, בה מרבים במאכל בשרים מעושנים, שכיחותם של סרטנים אלו גבוהים יותר.

החליפו סוכרים פשוטים במורכבים– סוכרים פשוטים מעלים את רמות הגלוקוז בדם, מה שפוגע בפעילותה של מערכת החיסון.

ותרו על אלכוהול, קפאין ,מזונות מטוגנים וחריפים עד כמה שניתן - חומרים אלו פוגעים בפעילותן התקינה של מערכת העיכול ומערכת החיסון, וכן עשירים בקלוריות, שומנים רעים וסוכר.

צמצמו את צריכת השומנים- עודף שומנים, בעיקר מן החי, מעלה הורמונים, כמו אסטרוגן, לרמות גבוהות, מה שעלול לעודד היווצרות מחלות סרטניות. בנוסף, צריכה מוגברת של מאכלים שמנים מובילה להשמנה וכל ההשלכות הבריאותיות הנלוות לה (שומנים בדם, יתר לחץ דם, סוכרת ועוד).
• הקפידו שכמות השומן במזון שאתם צורכים לא תעלה על 20%, כאשר הדגש יהיה על שומן חד בלתי רווי המצוי בשמן זית, סויה, אבוקדו, זיתים, אגוזי מלך, גרעינים, שומשום, זרעי פשתן ועוד.

העדיפו חלבונים מן הצומח על חלבונים מן החי - צריכת חלבונים גבוהה בעיקר מן החי, העשירה בשומן וחסרת תאית, מעודדת היווצרות מחלות סרטניות.

הרבו בצריכת סיבים תזונתיים - הסיבים מסייעים בזירוז מעבר המזון במעי, בפינוי עודף האסטרוגן ושאר הרעלים המצויים בגוף. סיבים תזונתיים חשובים בעיקר למניעה של סרטן המעי הגס, שאחד מגורמיו הוא כמות סיבים קטנה מדי במזון. יש לאכול כ-40 גרם סיבים, ובעיקר סיבים המצויים בדגנים מלאים, פירות וירקות.
שמרו על משקל גוף תקין - ממחקרים שנעשו נמצא שעודף משקל עלול להגדיל את הסיכוי ללקות במחלות סרטניות.

• אכלו הרבה, ובמנות קטנות - אכילת ארוחות קטנות ותכופות במשך היום, לא יעמיסו על מערכת העיכול ויתרמו להרגשה טובה.

• השתדלו לאכול מזון אורגני ללא חומרי הדברה, חומרים משמרים, צבעי מאכל ועוד.

הרבו באכילת מזונות עשירים בוויטמינים ומינרלים - וויטמינים ומינרלים מחזקים את מערכת החיסון ונחשבים כנוגדי חמצון, אלו נמצאים בעיקר בירקות ממשפחת המצליבים. הרבו באכילת (ברוקולי, כרובית), צנון, צנונית, גזר, סלרי, חסה, שום, בצל, תרד, אספרגוס, אבוקדו, ועגבנית (המכילות ליקופן). כמו כן, הגבירו את צריכת הדגנים המלאים, שמן זית, אגוזים, דגים ממים עמוקים, קטניות (שעועית אזוקי ומש), עשב חיטה, אצות ים, נבט חיטה, אגוזים וזרעים המכילים ויטמין E .

• הרבו בשתיית מים, תה צמחים, תה ירוק והימנעו ממשקאות תוססים, משקאות ממותקים וכאלו המכילים קפאין.